دانلود فایل های دانشگاهی - تحقیق - پایان نامه - پروژه
دانلود فایل های دانشگاهی -متن کامل- تحقیق - پایان نامه - پروژه - همه رشته ها -فرمت ورد-نمونه رایگان
دانلود فایل های دانشگاهی -متن کامل- تحقیق - پایان نامه - پروژه - همه رشته ها -فرمت ورد-نمونه رایگان
افراد توانا به لحاظ اجتماعی می توانند با درک و پاسخ دهی به موقعیت های اجتماعی ، به صورت موثر بر محیط اجتماعی خود مدیریت کنند . این افراد دارای خصوصیات زیر هستند :
در مورد علل نقص در مهارتهای اجتماعی نظرات متعددی وجود دارد. برخی روانشناسان معتقدند، مشکلات اجتماعی ممکن است از فقدان انگیزش و تواناییهای شناختی برای کاربرد رفتارهای اجتماعی، ناشی شود. یک دلیل دیگر برای نقص در این مهارتها میتواند این باشد که دانشآموزان ارتباطات غیرکلامی را بد تعبیر میکند. گرشام و الیوت[۲](۱۹۹۳) پنج علت را برای نقص در مهارتهای اجتماعی ذکر کردهاند که عبارتاند از:
روشهای تدریس مهارتهای اجتماعی زیر عنوان سه رویکرد نظری دستهبندی میشوند (شرطیسازی عامل، یادگیری اجتماعی، و شناختی ـ رفتاری) که از لحاظ تمرکز درمانی (برای مثال، تفکر کودکان، مهارتهای حل مسئله و رفتار کودکان)و فعالیتهای مربوط به شیوههای درمان (برای مثال، الگودهی و تقویت رفتارهای مناسب) متفاوت هستند چهار فرایند اساسی زیربنای روشهای مداخله در مهارت اجتماعی را تشکیل میدهند. این فرایندها «متغیرهای آموزشی» نامگذاری شدهاند که شامل آموزش، تمرین، تقویت، بازخورد و فرایندهای کاهشی هستند.
رویکرد جدید یا رویکرد «کلاسپذیرا[۴]»برنامه مهارتی مجزایی نیست، بلکه در آن تلاش بر این است که مهارتهای اجتماعی در کارکردهای روزانه مدرسه گنجانده شود. این مهارتهای ضمنی همه سطوح پیشگیری (اولیه، ثانویه و ثالث) را شامل میشوند و میتوان آن ها را در مدرسه (راهروها و غذاخوری)، اتوبوس و زمین بازی تمرین کرد(سلیمانی،۱۳۹۰: ۳۶).
هفت اصل راهنمای این رویکرد عبارتاند از:
چرنی[۵] (۱۹۹۲) میگوید: بسیاری از کودکان در ابتدای ورود به مدرسه نمیدانند که چگونه به طور اجتماعی رفتار کنند. آنها غالباً برای آن که بتوانند انتظارات رفتاری را در کلاس درس برآورده کنند، به آموزش نیاز دارند. در نتیجه این آموزش محیط یادگیری راحتی برای دانشآموزان و معلم ایجاد میشود. او اعتقاد دارد که معلم نیاز دارد که شش هفته اول مدرسه، نهتنها بر مرور مواد درسی سالهای گذشته، بلکه بر تدریس به کودکان درباره انتظارات کلاس درس بدون نگرانی، و درباره مقدار برنامه تحصیلی در حال اجرا، تمرکز داشته باشد.
رویکرد کلاسپذیر (پاسخ ده)، نمونهای از رویکرد کلی پیشگیری جامع مدرسه و مداخلهای است که ساختار مهارتهای اجتماعی، توانمندسازی تحصیلی و حمایت اجتماعی را یکپارچه میکند. این رویکرد آموزشی، تدریس مهارتهای تحصیلی و اجتماعی را به عنوان قسمتی از زندگی روزانه در مدرسه و به صورت منسجم در نظر میگیرد و شامل شش بخش به این شرح است: ملاقات صبحگاهی؛ سازمان کلاس؛ قوانین و نتایج منطقی؛ اکتشاف هدایت شده؛ فرصت انتخاب تحصیلی؛ ارزیابی؛ گزارشدهی. مؤلفههای رویکرد کلاسپذیرا، از طریق تمرینهای معلمان و محققان آموزشی ـ رشدی تکامل یافته و اصلاح گردیدهاند(الیوت وهمکاران[۶]،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).
ملاقات روزانه: با تمرین احوالپرسی شروع میشود دانشآموزان، پس از آن که اخبار و اطلاعات تحصیلی و اجتماعی را تبادل کردند، در فعالیتهای انگیزشی شرکت میکنند و بر قسمتهای شناختی روزی که پیشرو دارند، متمرکز میشوند. آن ها با معلمشان دایرهوار مینشینند و حس تعلق، اهمیت و شادی را تجربه میکنند. ملاقات روزانه آهنگ خود را در کل روزهای مدرسه حفظ میکند. این آداب روزانه، حس اجتماعی و جو حمایتی پدید میآورد که موجب ورزیدگی در مهارت میشود. ملاقات روزانه، به عنوان تمرینی آشنا در ساختار منطقی کودک، موجب افزایش مهارتهای ارتباطی او میشود.
سازمان کلاس: در این شیوه آموزشی، معلمان به سطوح رشدی دانشآموزان، تناسب مبلمان کلاس، امور روزمره کلاس، موقعیت قرارگیری دانشآموزان و عاملهای زمانی متناسب با آن، توجه ویژهای دارند. به علاوه، تمرینها نکته اصلی در کلاسهای مقدماتی و ابتدایی هستند و به دورههای بعدی گسترش پیدا میکنند (الیوت وهمکاران،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).
مؤلفه قوانین و نتایج منطقی: رویکردی انضباطی است که هدف آن ایجاد خودکنترلی در دانشآموزان است تا تواناییهای آنها تقویت شود. در امور تحصیلی و انسانی استقامت پیدا کنند و راههای مراقبت از همسالان و بزرگسالان را یاد بگیرند در این شیوه، به دانشآموزان توصیه میشود قوانینی وضع کنند که برای همه اعضای کلاس، امکان برآوردن اهداف کلاس را فراهم کنند. در پیامدهای منطقی تاکید میشود، مسئولیت رفتار نادرست با دانشآموز است، ولی به دانشآموز، اجازه یافتن رفتار درست و یادگیری از اشتباهات داده میشود (ضمن حفظ شأن دانشآموز) (الیوت وهمکاران،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).
فرصت انتخاب تحصیلی: دادن حق انتخاب به دانشآموز، به رشد حس مالکیت او کمک میکند. به دانشآموزان به طور منظم در مورد یادگیریشان فرصت انتخاب داده میشود (افزایش انگیزش دانشآموزان). در چنین کلاس درسی، تاکید بر الگودهی، تمرین و بازی نقش انتظارات رفتاری است (الیوت وهمکاران،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).۲۰۰۱: ۲۳).
روش اکتشافی هدایت شده: معرفی اطلاعات به شیوهای که خلاقیت و مسئولیتپذیری را تشویق کند و مراحلی برای دامنه وسیعی از فعالیتهای تحصیلی به وجود آورد. در این روش، برنامهریزی دقیقی برای استفاده از توانمندیهای بالقوه دانشآموزان انجام میگیرد. معلمان اجازه دارند، کلاسهایی ایجاد کنند که دانشآموزان بتوانند تعادلی در کارهای محول شده از جانب معلم و کارهایی که از طریق مجموعه توانمندیهای خود انتخاب میکنند، پدید آورند. این انتخاب به دانشآموزان فرصت میدهد، استقلال و همکاری، تحقیق و مطالعه مهارتها، تولید کار مداوم و ارائه کارها به همسالانشان را تمرین کنند.و سرانجام، کلاسپذیرا معلمان را تشویق میکند، در مورد مجموعه روشهای جای گزین ارزیابی کارهای دانشآموزان به کاوش بپردازد و این ارزیابیها را با اندازهگیریهای استاندارد ترکیب کند. همچنین، این رویکرد از گزارش پیشرفت دانشآموز به والدین (در یک پیوستار در مقایسه با نمرههای مجزا) حمایت میکند. در این رویکرد، معلمان انتظار دارند که والدین و دانشآموزان در اهدافی که در ابتدای هر سال معین میکنند، درگیر شوند. بنابراین، رابطهای معنیدار با تمرکز برآموزش و پرورش به وجود میآید. ویژگیهای ساختاری کلاس پاسخ ده عبارتاند از: ساختمان مدرسه، موقعیت و شرایط طبیعی که در حفظ مهارتهای اجتماعی معرفی شده نقش ایفا میکنند، و الگوها و روشهای تدریس. به خاطر ماهیت فراگیر این برنامه، تعمیمدهی مهارتها به محیط خارج از مدرسه نیز میسر است(الیوت وهمکاران،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط فاطمه کرمانی در 1399/09/06 ساعت 08:51:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |